W pierwszej połowie 2019 r. wykryto ponad 124000 fikcyjnych faktur VAT na łączną kwotę ponad 22,5 mld PLN. Odpowiedzią były zmiany w prawie.
Przeciwdziałać temu mają zmiany wprowadzone przez fiskus związane z uszczelnieniem systemu VAT m.in. JPK i STIR. Obecnie wprowadzono nowe narzędzie PEF (Platforma Elektronicznego Fakturowania). Start 1 sierpnia 2019. Zainteresowanie PEF dotyczy zarówno podmiotów udzielający zamówień publicznych jak i firm biorących w nich udział. Na Konto PEF odbiorcy faktur, wykonawcy zamówień powinny przesyłać odpowiednio skonstruowane faktury w formacie XML (według standardów Normy Europejskiej). Teraz już niezależnie od wartości wykonanego zamówienia.
Przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich — Marek Kowalski, uważa, że korzystanie z PEF jest szansą na zwiększenie konkurencyjności. Dzięki temu, że umożliwia to sprawne przesyłanie dokumentów pomiędzy partnerami handlowymi. „Korzystanie z e-faktur jest wymogiem postępu w nowoczesnej administracji oraz współczesnego biznesu — liczymy, że system ten będzie coraz częściej stosowany także w obrocie komercyjnym, nie tylko w sektorze publicznym” – powiedział Kowalski. Wśród korzyści stosowania E-faktur poza oszczędnościami pieniędzy i czasu wymienia się m.in. wiarygodność dokumentów. Według eksperta FPP i CALPE Grzegorz Langt „Zmniejsza liczbę błędnych i fałszywych dokumentów w obiegu oraz skraca czas akceptacji faktury”
Szukasz rozwiązania na szybkie zmiany w prawie? Sprawdź Ingenes
źródła:
- Ministerstwo Finansów
- ISB News